عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

فرماندار ترکمن در نشست تخصصی خلیج گرگان:

با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

  فرماندار شهرستان ترکمن روز 5شنبه 3 آبان در نشست تخصصی خلیج گرگان، فرصت ها و تهدیدها گفت: با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بایستی خلیج گرگان را نجات دهیم.
 به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان ترکمن گفت: الیاس هیوه‌چی در این نشست با اشاره به سدسازی های انجام شده در بالادست رودخانه‌ها افزود: با احداث دو سد گلستان و سد وشمگیر در شرق حوزه آبریز دریای خزر و همچنین از طرف غرب دریا احداث سد در بالادست نکارود  باعث شده این رود به دریا نریزد و این باعث خشک شدن 8000 هکتار از طرف غرب میانکاله شده است.
وی افزود: با خشک شدن رودخانه ها، مناطق پایین دست سد تا دریای خزر، کشاورزی مردم این مناطق رو به نابود گذاشت. کشاورزان این مناطق همان زمان هم طومار نوشتند و اعتراض کردند که با نابودی کشاورزی آنان، فرزندانشان برای کارگری به تهران و جاهای دیگر رفتند.
وی گفت: در سالهای اخیر استفاده بی رویه از آب رودخانه ها و اقدامات غیر اصولی در بالادست انجام شد، رودخانه‌های آب شیرین منتهی به خلیج گرگان خشک شده است.
فرماندار شهرستان ترکمن با اشاره به فرسایش تدریجی دریای خزر اظهار داشت: روند فرسایشی دریای خزر غربی شرسقی است و فرسایش غرب رسوب گذاری در شرق حوزه گلستان اتفاق می افتد و انباشت رسوبات مشکلاتی را ایجاد کرده است و در مجموع از عوامل موثر خشکی خلیج گرگان شده است.
هیوه‌ چی افزود: کانال خوزینی مسدود شده و در خلیج گرگان چرخش آب دریا صورت نمی گیرد و آب دریا حالت راکد و ماندابی بخود گرفته و عقب نشینی دریا در سال های اخیر هم مزید بر علت شده  و خطر ماندابی شدن را بیشتر می کند علیرغم اینکه لایروبی خلیج گرگان و کانال خوزینی مصوب شده است.
در این نشست   علی نظری مدیرعامل آب منطقه ای گلستان نیز از پایان مطالعات اضطراری نجات خلیج گرگان و لایروبی ۲۲ کیلومتر از رودخانه های منتهی به خلیج خبر داد.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان علت خشکی این خلیج را ناشی از پسروی آب دریای خزر دانست و اظهار داشت: این اتفاق نگرانی زیادی را بین جوامع محلی و سمن‌های محیط زیستی ایجاد کرده است. برای اینکه بتوانیم به برنامه جامع و کارآمدی برای نجات خلیج گرگان دست پیدا کنیم، حرف همه سمن‌ها، مردم و کارشناسان را شنیدیم.
وی افزود: در این مدت گفتمان های تخصصی و غیر تخصصی نجات خلیج و میانکاله را شنیدیم و با مشاوران کشوری به بحث و هم اندیشی پرداختیم که چگونه می توانیم برنامه ای جامع و کارآمد طراحی کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: در نهایت در فروردین ماه سال گذشته تصمیم گیری شد کارگروه تخصصی ویژه و کمیته راهبردی خلیج تشکیل شود.
نظری گفت: با اجرای این طرح صرفا به دنبال افزایش آب خلیج نیستیم بلکه سعی ما براین است تا مدت زمان جریان چرخش آب دریا به خلیج را کاهش دهیم.
 

با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

 

با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

 

با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

 

با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

 

با مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی خلیج گرگان را نجات دهیم

 


 

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرترکمن
  • بازدید : 342
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 3130

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 342
بازدید ماه:1257
بازدید سال:14302
بازدید کل:2174813