عضویت    ورود
ورود به سایت
» » بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

استاندار گلستان:

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

استاندار گلستان در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن اظهار کرد: بافت فرش نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار خانواده بویژه در بین ترکمن های گلستانی داشته و دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر حسن صادقلو که در حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران سخن می گفت، تصریح کرد: جایگاه فرش دستباف دربین اقوام مختلف ایرانی و بویژه قوم ترکمن جایگاه بلند و بالایی است و این صنعت از مردمی ترین حرفه ها بوده که در خانواده های ایرانی نسل به نسل منتقل شده است.

وی افزود: هنر صنعت فرش نوعی هنر معماری است و بگونه ای ظریف نگاه به فرش نوعی نگاه به عرش است.

وی همچنین بر توجه به مباحث تاریخی و هویت بخش صنعت فرش تاکید کرد و گفت: جنبه های مختلف این صنعت، قابلیت تبدیل شدن به یک علم را دارد که دانشگاهیان می توانند به آن بپردازند .

استاندار گلستان ، حفظ هویت و تاریخ فرش ترکمن و توجه به سلیقه مشتریان را در تولیدات دستباف مهم دانست و تصریح کرد: توجه به این مباحث در کنار نحوه عرضه محصول به بازار می تواند به افزایش درآمد بافندگان کمک کند.

دکتر صادقلو همچنین بر حمایت از برپایی نمایشگاه و فروشگاه فرش دستباف نیز تاکید نمود.

همچنین در این جلسه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در سخنانی فرش دستباف ترکمن را از افتخارات بزرگ استان دانست و افزود: ثبت این هنر اصیل در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) برگ زرینی برای گلستان و قوم ترکمن این استان است.

حسینقلی قوانلو بابیان اینکه هم اکنون در استان افزون بر 70 هزار بافنده فرش فعالیت دارند، یادآور شد: فرش از صنعت هایی است که با کمترین نقدینگی بالاترین میزان اشتغال را دارد.

وی با بیان اینکه ثبت فرش ترکمن نخستین برند در تولیدات دستی گلستان است، گفت: برای ثبت جهانی دو محصول دیگر استان یعنی خاویار و ابریشم در آینده نزدیک تلاش می شود.

لازم به ذکر است در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) که در گرگان برگزار شد، رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه صنعت فرش، مصداق عینی تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: هم اکنون فرش دستباف در 40 منطقه جغرافیایی کشور تولید می شود.

حمید کارگربا اشاره به اینکه دانش فنی، مواد اولیه و نیاز به سرمایه کم از جمله زیرساخت های صنعت فرش دستباف کشور است، گفت: توجه به این صنعت و هنر ایرانی که با سرمایه گذاری اندک اشتغال بالایی ایجاد می کند ،می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشد.

وی فرش دستباف را هویت تاریخی و فرهنگی ملت ایران دانست و تصریح کرد: نباید با کم توجهی به این هویت، زمینه جعل، دست اندازی و ثبت داشته های تاریخی و فرهنگی خود را برای دیگران فراهم کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین با اشاره به گستردگی حوزه فرش و اینکه مرکز ملی فرش ایران به تنهایی قادر به تولی گری این صنعت نیست، گفت: برای رونق هرچه بیشتر این صنعت مسوولان و نهادهای فرهنگی و علمی مثل رسانه ها، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، فنی و حرفه ای، گمرگ و تشکل های فعال در حوزه فرش، کمک کنند.

کارگرافزود: منابع مالی و اعتباری مرکز ملی فرش ایران محدود است و در استان ها نیاز به حمایت های لازم از سوی استانداری ها و دیگر نهادها وجود دارد.

گفتنی است طی سال های گذشته نشان جغرافیایی فرش 10 منطقه ایران شامل مشهد، کاشمر، کاشان، کرمان، نایین، ساروق، یزد، اردبیل، ترکمن گلستان و همدان به ثبت جهانی رسیده است.

شایان ذکر است استان گلستان با افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت، تعداد 70 هزار بافنده فعال در حوزه فرش دارد که بیشتر آنان را ترکمن ها بویژه بانوان این قوم هستند و همچنین بیشتر بافندگان فرش استان در گنبد کاووس ، کلاله، مراوه تپه، مینودشت، علی آباد کتول، آق قلا، بندرترکمن و آزادشهر ساکن هستند

لازم به یادآوریست سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای توافق نامه ای در استکهلم در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

 

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

 

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

 

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

 

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

 

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

 

بافت فرش، نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار دارد

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرترکمن
  • بازدید : 1078
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 641

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 124
بازدید دیروز: 249
بازدید ماه:582
بازدید سال:13627
بازدید کل:2174138