عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » مشروح نشست خبری وزیر کشور با اصحاب رسانه


مشروح نشست خبری وزیر کشور با اصحاب رسانه

دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور امروز در یک نشست خبری با حضور اصلی ترین رسانه های کشور شرکت کرد و به پرسش های خبرنگاران به تفصیل پاسخ گفت.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر رحمانی فضلی در این نشست خبری که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد گفت: ارزیابی ما این است که کماکان امنیت، نظم و آرامش را در حوزه تبلیغات انتخابات خواهیم داشت و حتی در محل ستادها در روزهای آخر تبلیغات اگر حضور پر جنب و جوش هواداران با رعایت چارچوب ها واقع شود، هیچ نگرانی نداریم.
 وزیر کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص راه اندازی یک سایت ثبت نام در مورد اشتغال از سوی یکی از نامزدها گفت: از نظر بخش حقوقی وزارت کشور، سامانه راه اندازی شده غیر قانونی است؛ هم به نوعی تطمیع هست و هم به نوعی شائبه خرید و فروش رای در آن وجود دارد. اگر همین نظر قطعیت پیدا کند، در اینصورت، حتماً برخورد خواهیم کرد. 
 دکتر رحمانی فضلی در پاسخ به سؤالی در خصوص تخلفات انتخاباتی رسانه ها گفت: مطابق قانون رسانه هایی که به هر مقدار از بودجه عمومی برخوردارند، نباید له یا علیه نامزدها فعالیت تبلیغی داشته باشند، این روند از سوی وزارت بخش مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستادهای نامزدها و کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور رصد می شود و تا به امروز حدود  68 مورد تخلف خبرگزاری ها و روزنامه های برخوردار از منابع عمومی به مراجع قضایی ارائه شده است.
وزیر کشور افزود: در هر حال، حتما مردم در مورد این گونه عملکرد رسانه ها قضاوت خواهند کرد. 
 وزیر کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص شورایاری ها گفت: در خصوص شورایاری ها، یک مرجع نظارتی با توجه به خلاء قانونی، رسماً برگزاری این انتخابات را ممنوع اعلام کرد؛ ما برای کمک به این شوراها، پیگیری کردیم و با اخذ مجوز از دولت کمک کردیم تا این روند به صورت قانونی انجام شود. 
 رئیس شورای امنیت کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی برخوردهای مطرح شده در فضای تبلیغات انتخابات گفت: باتصویب شورای عالی امنیت ملی و در راستای برگزاری انتخابات با مشارکت بالا، اقداماتی که آثار منفی در فضای تبلیغات انتخابات داشته باشد، ممنوع اعلام شده است و مسائلی از قبیل لغو سخنرانی ها یا برخوردهای محدود کننده در مورد افراد بر اساس این مصوبه ممنوع است مگر موارد استثنائی که خدشه بر امنیت ملی باشد. و البته موارد متعددی هم در این زمینه نداشته ایم.
وزیر کشور در همین زمینه تصریح کرد: رعایت چارچوب های قانونی و خطوط قرمز امنیت ملی البته با تفسیر غیر موسع، بر همه لازم است و البته همزمان به استانداران هم ابلاغ شده که از فضای مطلوب تبلیغاتی صیانت کنند.
 دکتر رحمانی فضلی در پاسخ به سؤالی در خصوص استمرار بازداشت ادمین کانال های تلگرامی گفت: در این زمینه در بدو وقوع هم با رئیس قوه قضائیه جلسه داشتم، هم با دادستان کل 3 بار مذاکره کردم و هم با دادستان تهران صحبت کردم و بعلاوه پیگیری های مکتوب متعددی نیز داشته ایم. البته بنده از مدارک و مستنداتی که مطرح می شود در این خصوص موجود است اطلاعی ندارم. و  اینکه بر اساس این مستنداتی که اعلام می شود،  بازداشت های انجام شده قانونی است یا خیر در اختیار و تشخیص قوه قضاییه است. 
 رئیس شورای اجتماعی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص تبلیغات غیر قانونی برخی رسانه های متعلق یا بهرمند از بیت المال، تصریح کرد: از مردم خواهش می کنم در مورد کاندیداهایی که در تبلیغات به نفع آنها از رسانه های وابسته به بیت المال استفاده می شود، توجه کنند که این یک مقدمه غیر قانونی است و در انتخابشان این مساله را حتماً لحاظ کنند. 
وزیر کشور افزود: با مسئولان مربوطه همه دستگاه هایی که به نوعی در امر تبلیغات هستند (مستقیم یا غیر مستقیم رسانه دارند) در سطوح بالا صحبت کردم تا مانع تخلفات شوند. روز پنچ شنبه هفته قبل هم با جناب آقای جنتی دبیر محترم شورای نگهبان صحبت کردم و برخی تخلفات رسانه ای را توضیح دادم. ایشان هم البته نکاتی داشتند در خصوص برخی دخالت های اجرائی، بنده عرض کردم که اختیار تام دارم که با هر نوع تخلف در دستگاه اجرایی برخورد کنم و از لحظه وصول گزارش تا زمان برخورد، بیش از نیم ساعت طول نمی کشد.
وزیر کشور تأکید کرد، همچنین انتظار داریم مجموعه های خارج از دستگاه اجرایی، مانع از استمرار این تخلفات رسانه ای شوند. 
دکتر رحمانی فضلی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتخابات الکترونیک گفت: در 142 شهر کشور و در مجموع در 9752 شعبه، اخذ و شمارش آراء انتخابات شوراها به صورت الکترونیک برگزار می شود. بعلاوه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، فقط تشخیص هویت رای دهندگان الکترونیکی خواهد بود.
 وزیر کشور در پاسخ به سؤالی در مورد اطلاعیه های برخی دستگاه ها پس از مناظره دوم گفت: حق دستگاه های دولتی و غیر دولتی است که هر جا دیدند اطلاعات غلطی در مورد آنها از سوی نامزدها مطرح می شود، مسائل را برای مردم شفاف کنند  و از عملکرد خود دفاع کنند.
 وزیر کشور در مورد موضوعات و شکایات مطرح شده توسط نامزدهای انتخابات تأکید کرد: در مورد رعایت زمان مناظره و برخی موضوعات دیگر که مورد شکایت نامزدها بود، در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات بحث شد و من به نامزدها نامه‌ای نوشتم و توصیه کردم که همه در قالب قانون عمل کنند که نتیجه آن را در مناظره دیشب دیدیم. مردم هم چنین مناظره‌ای را می‌پسندیدند. وقتی قرار شد مناظره‌ها زنده نباشد همه مردم و رسانه‌ها دنبال پخش زنده مناظره بودند. پخش زنده مناظره‌ها هم موجب شفاف‌سازی مسایل  و هم موجب ایجاد شور و نشاط می‌شود. شرایط امنیتی کشور هم به گونه‌ای است که سوء استفاده امنیتی از مناظره‌ها انجام نمی‌شود.
 رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شکایت دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش ، به او اجازه پاسخ به اتهاماتی که در برنامه و مناظره‌ تلویزیونی به وی وارد شد داده می شود، گفت:  توصیه ما این است که نامزدها در بیان نظرات و برنامه‌های خودشان حقوق دیگران را ضایع نکنند. کسانی که در خود این آمادگی را می‌بینند که مدیریت اجرایی کشور را بر عهده بگیرند باید اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران و اخلاق عمومی را رعایت کنند. در مورد این موضوع، برخی نامزدها  پاسخ این مسایل را دادند. شکایتی هم از طرف آقای دانش آشتیانی رسیده که قرار است در کمیسیون نظارت بر تبلیغات بررسی شود.
 رحمانی فضلی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع ایجاد اخلال در سخنرانی رییس جمهور در حرم امام (ره)   پیگیری شده است،‌ اظهار کرد: همان روز به معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور دستور رسیدگی  داده شد که این موضوع از طریق دستگاههای ذیربط دقیقا بررسی شود. توصیه ما این است که هواداران همه نامزدها توجه کنند هر نوع اقدامی که نظم عمومی را برهم بزند، احتمال اقدام مشابه از طرف رقبا هم وجود دارد و موجب می‌شود فضای تبلیغات تنش‌آلود شود. در این موضوع ما منتظریم که دستگاه‌های متولی گزارش نهایی خود را ارایه کنند.
دکتر رحمانی فضلی در این نشست همچنین با اشاره به تعامل موجود در زمینه برگزاری انتخابات گفت: از همه دستگاه‌هایی که در روند برگزاری انتخابات با وزارت کشور همکاری دارند، از جمله شورای نگهبان، صدا و سیما ، قوه قضاییه، نیروی های انتظامی و نظامی ، مجلس شورای اسلامی به ویژه در بحث انتخابات شوراها  و هیات مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه از  رسانه های قانون مدار تشکر و قدردانی می نمایم. 
 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرترکمن
  • بازدید : 496
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 2110

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 190
بازدید دیروز: 135
بازدید ماه:3591
بازدید سال:3591
بازدید کل:2164102