عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » آغاز عملیات اجرایی فاز 2 طرح زهکشی اراضی اولویت دار استان/ آب رسانی به شهرها و روستاهای نوار مرزی گلستان

با حضور وزیر نیرو انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی فاز 2 طرح زهکشی اراضی اولویت دار استان/ آب رسانی به شهرها و روستاهای نوار مرزی گلستان

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

 عملیات اجرایی فاز دوم طرح زهکشی اراضی اولویت دار گلستان صبح پنجشنبه 11 مرداد در مراسمی با حضور وزیر نیرو، استاندار گلستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان ترکمن آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان ترکمن؛ وزیر نیرو در بدو ورود به گلستان از مراحل اجرایی پروژه زهکشی اراضی اولویت دار شهرستان ترکمن و آق قلا بازدید کرد و پس از مراسمی، عملیات اجرایی آن به وسعت ۱۲ هزار هکتار آغاز شد.

 الیاس هیوه چی فرماندار شهرستان ترکمن در مراسم آغاز به کار فاز دوم زهکشی اراضی اولویت دار استان در بندرترکمن اظهار کرد: در مصوبه سفر ریاست جمهور به گلستان 280 هکتار از اراضی گلستان از دریای خزر تا سد گلستان تحت زهکشی قرار داده شد.

وی با بیان اینکه این پروژه در دو حوزه امور آب و کشاورزی دنبال شد، خاطرنشان کرد: حفر و لایروبی کانال های درجه یک و دو توسط آب منطقه ای و حفر و لایروبی کانال های درجه سه و چهار توسط جهادکشاورزی انجام می شود.
هیوه چی ادامه داد: تاکنون پیشرفت فیزیکی آب منطقه ای 60 درصد و جهادکشاورزی 25 درصد بوده است. وسعت کار جهادکشاورزی 180 کیلومتر کانال کشی است که بدلیل عدم پرداخت هزینه زمین های کشاورزان تنها 40 کیلومتر کانال کشی صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این مراسم گفت: کل محدوده اجرای طرح زهکشی اراضی اولویت دار گلستان ۲۸۰ هزار هکتار است که از شرق به بخش غربی گنبدکاووس و از شمال به ترکمنستان، از غرب به دریای خزر و از جنوب به قره سو محدود است.
علی نظری افزود: از مجموع ۲۸۰ هزار هکتار اراضی فوق، بخشی از اراضی در سطح ۵۲ هزار هکتار به دلیل شدت ماندابی و آبگرفتگی به عنوان اراضی اولویت دار است.
وی اظهار کرد: در سفر هیأت دولت به گلستان اجرای طرح زهکشی برای ۲۲ هزار هکتار از مجموع ۵۲ هزار هکتار اراضی اولویت دار مصوب و با اجرای فاز دوم که عملیات اجرایی آن آغاز شده، تعهدات دولت به طور کامل محقق خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این طرح تاکنون ۵۴۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای فاز دوم که در سطح ۱۲ هزار هکتار هم که در محدوده شهرستان های بندرترکمن و آق قلا است هزینه ای بالغ بر ۵۹۰ میلیارد ریال برآورد می شود.
همچنین همزمان با این مراسم، عملیات اجرایی آب رسانی به شهرها و روستاهای نوار مرزی گلستان آغاز شد.
این پروژه آبرسانی، جمعیتی بالغ بر ۵۵۶ هزار نفر در چهار شهر گنبد، مینودشت، مراه تپه، گالیکش در شرق استان و ۱۳۰ روستای مرزی فاقد شبکه تأمین آب شرب را تحت پوشش قرار می دهد و نیاز آبی متوسط روزانه هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه را تأمین می کند.
اجزای این طرح شامل حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه عمیق، اجرای ۵۶۰ کیلومتر لوله جمع آوری و انتقال آب، احداث مخازن ذخیره بتنی به حجم ۷۵ هزار و ۵۰۰ متر مکعب، احداث یک واحد تصفیه خانه به ظرفیت هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، احداث ۱۱ ایستگاه پمپاژ و انتقال ۲۵ میلیون مترمکعب آب از سد نرماب برای جمعیت نقاط مرزی می باشد.
 مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی مینودشت که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود بخشی از طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای نوار مرزی است و با پیگیری های به عمل آمده مقدمات عملیات اجرایی تصفیه خانه پایاب سد با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش bot با برآورد ۶۰۰ میلیارد ریال و هم اجرای اولویت های اول و دوم و سوم با برآورد ۹۰۰ میلیارد ریال با استفاده از تسهیلات بخش خصوصی داخلی به روش ماده ۵۶ قانون الحاق در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

 

 


 

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرترکمن
  • بازدید : 415
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 2946

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 150
بازدید دیروز: 135
بازدید ماه:3551
بازدید سال:3551
بازدید کل:2164062