عضویت    ورود
ورود به سایت
» » روحانی اهل سنت که حکم فرمانداری اولین بانوی تاریخ ترکمن را تقدیم کرد


روحانی اهل سنت که حکم فرمانداری اولین بانوی تاریخ ترکمن را تقدیم کرد

روحانی اهل سنت که حکم فرمانداری اولین بانوی تاریخ ترکمن را تقدیم کرد

با پیروزی دولت تدبیر و امید در 24 خرداد 1392 استاندار گلستان وعده داد که در حوزه های ترکمن نشین استان فرمانداران ترکمن مدیریت شهرستان را برعهده خواهند گرفت. وعده ای که محقق شد اما شاید کمتر کسی فکر می کرد اولین بانوی بخشدار ترکمن به عنوان اولین بانوی فرماندار انتخاب شود.

پس از معرفی افراد مختلف به عنوان فرماندار شهرستان ترکمن سرانجام استانداری به این نتیجه رسید که خانم مرجان نازقلچی که در دوران دولت اصلاحات به عنوان بخشدار انتخاب شده بود مسئولیت اداره شهرستان را بر عهده گیرد.

انتخابی که یک سال از آن می گذرد و مرحوم حاج مسلم آخوند ایری امام جمعه روستای پنج پیکر که حکم این بانوی ترکمن را تقدیم نموده بود نیز دار فانی را وداع گفت.

در ادامه نگاهی مختصر به زندگی نامه ایشان خواهیم انداخت:

حاج مسلم آخوند در اول فروردین سال 1308 با بهار متولد شد. زادگاهش روستای پنج پیکر از توابع شهرستان ترکمن بود.

پدر ایشان (حاج خوجه گلدی قاری) از علمای تحصیل کرده در حوزه علمیه اسلامی بخارای شریف و شیر قازی خیوه در ازبکستان می باشد، که پس از مراجعت به ایران در روستای پنج پیکر اقدام به تاسیس حوزه علمیه حنفی را در سال 1207 هجری نموده و شاگردان زیادی قریب به 1000نفر از جای جای ترکمن صحرا (از خزر تا جرگلان) را تعلیم داده و مفتخر به تلمیذی از این عالم ربانی شدند. یکی از این شاگردان فرزند بزرگوارشان حاج مسلم آخوند (حاجی بردی آخوند) می باشد که از دوران کودکی از محضر پدر بزرگوارشان کسب علم نموده و حافظ قرآن گردیده و به جهت ادامه تحصیل در کسب علم آخوندی در محضر عالم بزرگوار ترکمن صحرا و استاد و مدیر حوزه علمیه روستای قارقی حاج آخوند اراده ایی کسب علم نمودند و پس از مدتی موفق به کسب درجه آخوندی گردید و پس از آن در کنار پدر بزرگوارشان در حوزه علمیه ی حنفی پنج پیکر مفتخر به مدرسی در این حوزه جهت تعلیم شاگردان و مشتاقان علم قرآن نمود.

پدر بزرگوارشان حاج خوجه گلدی قاری ایشان این عالم بزرگوار و ربانی از مفاخر ترکمن صحرا و روستای پنج پیکر می باشد که در سال 1346 در سن 100 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از آن مدیریت حوزه علمیه و امامت جمعه روستای پنج پیکر به فرزند بزرگوارشان حاج مسلم آخوند (حاجی بردی آخوند) واگذار گردید و پس از آن ایشان بیش از 50 سال در حوزه علمیه حنفی پنج پیکر شاگردان زیادی را به درجه حافظ کل قران کریم رسانیده و از علمای بزرگ و مشهور این روستا به شمار می رفت. ایشان در تمام طول زندگی در خدمت خدا و خلق خدا تلاش شبانه روزی نمودند و در عمران و ابادانی روستا و حضور فعال در مراسمات ملی و مذهبی و حسن نیت و پیش قدم وحدت و همدلی بین مردم و علما مشهور عام و خاص بود.

این عالم بزرگوار نزدیک به 30 سال از کسالت تنگی نفس رنج می برد ولی هیچگاه حوزه علمیه را ترک نکرده و از تعلیم و تعلم احکام اسلامی و قرآن به قاریان و مشتاقان علم قرآن دست نکشید و در طول عمر پر برکتشان و از زمان حافظ قرآن شدن و درجه آخوندی و در حیات پدر بزرگوارشان نزدیک به 1000 بار ختم قرآن را به همراه شاگردان خود در ماه رمضان سالهای 1340 لغایت 1393 در مساجد منطقه انجام دادند.

این عالم ربانی نزدیک به 700 طلبه را به درجه کامل حافظ کل قرآن رسانده و هم اکنون بعضی از این شاگردان، خود مدیر و موسس حوزه های علمیه در شهرستان های خود می باشند که احکام اسلام و قرائت قرآن را آموزش می دهند.

حاج مسلم آخوند که در طول عمر پربرکتشان 4 بار به حج تمتع مشرف شده بودند در بامداد نهمین روز بهار سال 1394 بعد از اقامه نماز صبح بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع و به دیار حق شتافتند.

منبع: گلستان صحرا


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرترکمن
  • بازدید : 1602
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 673

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 1238
بازدید ماه:5305
بازدید سال:18350
بازدید کل:2178861