عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » همايش دويست و هشتاد و يكمين سالگرد تولد مختومقلي فراغي در شهرستان تركمن برگزار خواهد شد .


همايش دويست و هشتاد و يكمين سالگرد تولد مختومقلي فراغي در شهرستان تركمن برگزار خواهد شد .

همايش دويست و هشتاد و يكمين سالگرد تولد مختومقلي فراغي در شهرستان تركمن برگزار خواهد شد .

فرماندار شهرستان تركمن گفت : در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي همايش دويست و هشتاد و يكمين سالگرد تولد مختومقلي فراغي در تاريخ ۲۲ ارديبهشت ماه با حضور مسئولين استاني و شهرستاني در شهرستان تركمن برگزار خواهد شد .

مرجان نازقليچي در اولين جلسه بزرگداشت شاعر عارف و نامي تركمن كه با حضور مسئولين شهرستاني در سالن اجتماعات فرمانداري تركمن برگزار شد عنوان كرد : مختومقلي فراغي شاعر ايراني تركمن است كه بزرگترين شاعر زبان تركمني و يكي از مهمترين شخصيت هاي مردم تركمن به شمار مي آيد . وي در اشعار خود بيشتر به مسائل اجتماعي و سياسي و همچنين به اتحاد تركمنها مي پردازد .

وي ادامه داد : مختومقلي فراغي همچنين مسائل اجتماعي همچون چند همسري ، سواد اموزي و نقش زنان در جامعه ، فقر و اختلافات طبقاتي و معضل مواد مخدر را مورد توجه قرار مي دهد .او به دليل اعتراض به رياكاري ديني عالمان دو رو مورد محاكمه قرار گرفت و به طور كلي مورد غضب خان ها و قدرتمندان زمان خود بود .

فرماندار شهرستان تركمن گفت : مختومقلي در سال ۱۱۱۲ ه . ش در روستاي حاجي قوشان در شمال شرق گنبد كاوس به دنيا آمد ، بر پايه برخي منابع محل تولد وي در منطقه اي به نام كينگ جاي نزديك مراوه تپه بود . پدر وي دولت محمد آزادي از شاعران سرشناس بوده ، تحصيلات ابتدايي و زبان هاي فارسي و عربي را نزد پدر خود آموخت و در مدرسه شير غازي در خيوه رفت و سپس به بخارا و افغانستان و هندوستان .وي همچنين يادآور شد : در دهه ۱۳۷۰ آرامگاهي براي مختومقلي فراغي ساخته شد و در ۲۸ ارديبهشت ۱۳۷۸ همزمان با سالگرد تولد او با حضور و سخنراني رئيس جمهور وقت تركمنستان و وزير فرهنگ وقت كشور افتتاح شد .

نازقليچي گفت : در زاد روز فراغي همواره جمعيت هاي زيادي از مردم منطقه و مقامات دولت ايران و تركمنستان براي برگزاري هر چه باشكوهتر در اين آرامگاه حاضر مي شوند .

وي گفت : مراسم تولد اين شاعر تركمن در كنار مزار وي روز ۱۹ ارديبهشت برگزار مي شود و بر اين اساس در تمام شهرستانهاي سطح استان برنامه ريزي در خصوص هر چه باشكوهتر برگزار شدن اين مراسم انجام پذيرفته است .


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1256
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 3

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 58
بازدید دیروز: 342
بازدید ماه:1310
بازدید سال:14355
بازدید کل:2174866