عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » جلسه هماهنگی توسعه اقتصادی روستاهای شهرستان ترکمن برگزار شد


جلسه هماهنگی توسعه اقتصادی روستاهای شهرستان ترکمن برگزار شد

جلسه هماهنگی توسعه اقتصادی روستاهای شهرستان ترکمن برگزار شد

 به گزارش پایگاه اطلاعرسانی فرمانداری ترکمن؛ جلسه هماهنگی توسعه اقتصادی روستاهای شهرستان ترکمن با حضور شیرنگی معاون فرماندار، بخشداران مرکزی و سیجوال، نمایندگان ادارات کل مربوطه و دبیر کارگروه تعاون و اشتغال استان در محل جزیره آشوراده برگزار شد.

معاون فرماندار در این جلسه گفت: نیروی انسانی از مهمترین سرمایه های یک جامعه یا کشور محسوب می شود که خوشبختانه جامعه ما بخصوص روستاهای ما از این ظرفیت برخوردارند. علاوه بر نیروی انسانی سرمایه های ارزشمند دیگری اعم از عوامل طبیعی و اقتصادی به عنوان ذخایر استراتژیک کشور وجود دارد که می تواند در پیشرفت و توسعه جامعه نقش مهمی را ایفا کنند. اهمیت فرآورده ها و تولیدات روستاها نظیر محصولات کشاورزی، زراعی، دامی، باغی و .. بر هیچ کس پوشیده نیست و اتفاقا تولید این محصولات منحصر بفرد بوده و می تواند تکیه بر تک محصولی نفت را کاهش دهد.

شیرنگی افزود: می توان روستاها را از حالت فعلی درآورد و یک تحول اساسی ایجاد کرد ولی کمی جدیت، تلاش و همت لازم است. اگر بتوانیم در مناطق روستایی اشتغال پایدار ایجاد کنیم از مهاجرت روستائیان جلوگیری خواهد شد، مشاغل کاذب در شهرها ایجاد نخواهد شد، حاشیه فنی در شهرها نخواهیم داشت و معضلات و ناهنجاری اجتماعی ناشی از تفاوت فرهنگی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: فرصت اشتغال در مناطق روستایی بسیار بالا و امکان توسعه شغل در آن فراهم می باشد اما موانع و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید مرتفع شود. در غیر این صورت با ایجاد شکاف بین توان اقتصادی روستا و شهر؛ روستاها خالی از جمعیت خواهد شد اتفاقی که در زمان پهلوی افتاد.

معاون فرماندار افزود: در قدم اول نهادهایی مثل شوراها و دهیاران و در مرحله دوم دستگاههای اجرایی از قبیل اداره  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با معرفی جاذبه های گردشگری روستا و ترویج و آموزش صنایع دستی امکان ایجاد مشاغل مناسب را فراهم نمایند. اداراتی مثل صنعت ، معدن و تجارت هم در بخش بازاریابی و عرضه محصولات دستی و گسترش صنایع تبدیلی می توانند نقش قابل توجهی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: در روستاها ظرفیتها و پتانسیل های خوب و بالایی برای ایجاد اشتغال وجود دارد و راه حل نهایی مساله بیکاری شهرها و تراکم جمعیت در بهبود محیط روستایی است.

وی افزود: دهیاریها از جمله نهادهای غیردولتی هستند که عملکردی شبیه شهرداریها دارند لذا لازم است که به سمت درآمدزایی بروند و باتوجه به امکاناتی که در روستاها وجود دارد همچون شهرداریها کسب درآمد کنند. شکل گیری شرکت تعاونی دهیاریها می تواند نقش مثبتی در توانمندسازی دهیاریها باشد ولی لازمه اش این است که جهت رونق بخشیدن  به این شرکتها، بین همه عوامل تاثیر گذار روستا از جمله دهیار، شورا و بخشدار یک تعامل، هماهنگی، همدلی و همزبانی وجود داشته باشد. شرکتهای تعاونی دهیاران می توانند  با تجمیع ماشین آلات و شرکت در کارهای عمرانی و پیمانکاری برای کمک به روستاها درآمدزایی داشته باشند.

معاون فرماندار با اشاره به انتخابات گفت: یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی سال جاری برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و هبرگان رهبری است. انتخابات بارزترین و شاخص ترین مصادیق فعالیت سیاسی و نماد دموکراسی و مردم سالاری است. بنابراین باید کاری کنیم که این رویداد منجر به خلق یک حماسه بزرگ سیاسی و تقویت و استحکام نظام شود. حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی مشروعیت خود را از مردم کسب می کند. حکومتی که دارای مشروعیت است یک نظام قوی و مستمر خواهد بود. هرچقدر حضور مردم در پای صندوق های رأی پررنگ تر و پرشورتر باشد مشروعیت نظام بیشترخواهد شد و این یک برگ برنده برای نظام در برابر تهدیدات و هجمه های سنگین دشمنان می باشد و اتفاقا راز ماندگاری و استمرار این نظام همین مشروعیت و پشتوانه مردمی است. پس پیروی نظام و دولت در این است که ما یک انتخابات سالم، پرشور، رقابتی و آزاد برگزار کنیم، باید امانتدار خوبی برای مردم باشیم و از رای آنها بخوبی صیانت کنیم و اعتماد مردم را  نسبت به نظام و دولت با عملکرد درست و صادقانه بالا ببریم زیرا صداقت، امانتداری، راستگویی و درست عمل کردن از آموزه های دینی ماست و از سوی دیگر سرمایه ای بزرگ برای نظام و دولت، پس تلاش کنیم انتخاباتی برگزار کنیم که باعث حفظ آبروی نظام شود و شرایط حضور مردم را در پای صندوقهای رای فراهم کنیم.

شیرنگی در ادامه ضمن تبریک مجدد موفقیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای گفت: در حال حاضر در مقطع تاریخی مهمی قرار داریم. موضوع هسته ای کشور از یک سو تبدیل شده بود به یک موضوع سیاسی و بین المللی تا جایی که در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت که منجر شد به صدور قطعنامه های متعدد تحریم و از طرف دیگر قدرتهای بزرگ تلاش کردند با پررنگ کردن پروژه ایران­هراسی ما را منزوی کنند اما خوشبختانه موفق نشدند. از سوی دیگر از نظر رشد و توسعه علم و فناوری برای ما حائز اهمیت بود، از نظر اقتصادی با فشار تحریم ها شرایط سختی را در جامعه برای مردم ما بوجود آورده بود و از نظر اجتماعی تبدیل شده بود به یک مولفه غرور و عزت ملی که نهایتا با گفتگو به سرانجام رسید و این مساله 12 ساله با تلاش 23 ماهه تیم مذاکره کننده به نتیجه رسید. لازم به ذکر است ما در این مذاکرات 4 هدف را دنبال می کردیم: 1- توانمندی هسته ای و فناوری هسته ای و حتی امکان فعالیتهای هسته ای در داخل کشور 2- لغو تحریمها 3- لغو قطعنامه ها و 4- خارج شدن از فصل 7 منشور سازمان ملل و شورای امنیت که خوشبختانه این 4 مهم حاصل شد.

وی در پایان گفت: امروزپایان یک روز و آغاز روزی جدید است. آغازی برای امیدی نو، آغازی برای آینده بهتر مردم، برای جوانان و برای رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران است.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرترکمن
  • بازدید : 1280
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 740

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : ده بعلاوه دوازده ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
کد را وارد کنید

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 366
بازدید ماه:1784
بازدید سال:14829
بازدید کل:2175340